Francie je zemí, která znamenitě vyniká kvalitou a rozsáhlou produkcí svých vín. V současnosti to dělá více než 7 miliard lahví ročně.
Francie je zemí, která znamenitě vyniká kvalitou a rozsáhlou produkcí svých vín. V současnosti to dělá více než 7 miliard lahví ročně.
Francouzské víno v číslech:
750 000 - rozloha vinic v hektarech (2020)
200 - odrůd vinné révy v celé zemi (2020)
50,2 - průměrná spotřeba vína v litrech na Francouze (sezóna 2019/20)
43,4 - roční produkce vína v milionech hektolitrů (sezóna 2019/20)
Hlavní vinařské oblasti:
Champagne, Bordeaux, Burgundsko, Loira, Rhona, Languedoc-Roussillon, Cahors, Chablis
Zajímavosti:
1. Nejdůležitější je teror. Tedy terroir!
Více než o odrůdě je francouzské víno o tzv. terroir. Nebojte – když vinaři mluví o terroir, mluví o různých věcech, které révu ovlivňují: typ půdy, sklon a nadmořská výška vinice, klima a počasí.
2. Ne všechna dobrá francouzská vína jsou drahá
Dobrá zpráva, že? Jasně, některé z těch nejlepších francouzských vín mají velmi vysoké ceny. Ve skutečnosti ale můžete najít i nadmíru dobré lahvinky za méně než 15 euro. Stačí jen hledat. A koštovat!
3. I naturální vinaři mají ve Francii své místo
A jejich mekkou je Beaujolais. Údajně je tahle oblast místem, kde se zrodilo francouzské hnutí za přírodní víno. Santé!
4. Francouzských 5 vinných nej
Nejrozsáhlejší vinařskou oblastí je Languedoc. A nejen tou – chlubí se i největší produkcí a najdete zde ty nejorganičtější hrozny. Mezi nejstarší oblasti patří Provence. Nejbohatší je zase Burgundsko se svými skoro 6,25 miliony eur na hektar.
5. Kolik znáte odrůd, tolikrát jste člověkem
A tady máte opravdu co dělat. Ve Francii je totiž na rozloze 750 000 hektarů vinic vysázeno okolo 200 odrůd hroznů.
6. Tři… Dva… Jedna… Bum!
Žádná palba z děla, otevíráme šampaňské! Právě Francie se chlubí tím bezpochyby nejslavnějším vínem na světě. Ochutnali jste už pravé champagne?
7. Díky, mistře Pérignone
A ještě jedna věcná k šampaňskému. Víte vůbec, komu za něj vděčíme? Dom Pérignon, sklepník a mnich z opatství Hautvillers, ho v roce 1670 vyperlil k dokonalosti. Do té doby bylo přirozené kvašení šampaňských vín v lahvích považováno za nežádoucí jev.
Santé! francouzsky na zdraví...
Pro vylepšení vašeho zážitku při používání webu používáme cookies (koláčky).
Soubory cookies jsou velmi malé textové soubory, které se ukládají do vašeho zařízení při navštěvování webových stránek. Soubory Cookies používáme pro různé účely a pro vylepšení vašeho online zážitku na webové stránce (například pro zapamatování přihlašovacích údajů k vašemu účtu).
Při procházení našich webových stránek můžete změnit své předvolby a odmítnout určité typy cookies, které se mají ukládat do vašeho počítače. Můžete také odstranit všechny soubory cookie, které jsou již uloženy ve vašem počítači, ale mějte na paměti, že odstranění souborů cookie vám může zabránit v používání částí našeho webu.
Tyto soubory cookies jsou nezbytné k tomu, abychom vám mohli poskytovat služby dostupné prostřednictvím našeho webu a abychom vám umožnili používat určité funkce našeho webu. Bez těchto cookies vám nemůžeme na naší webové stránce poskytovat určité služby.
Tyto soubory cookies se používají ke shromažďování informací pro analýzu provozu na našich webových stránkách. Tyto soubory cookies mohou například sledovat věci jako o které stránky se návštěvníci zajímají a kolik času tím tráví, což nám pomáhá pochopit, jak pro vás můžeme vylepšit náš web. Tímto se neidentifikují žádné osoby.
Tyto soubory cookie se používají k zobrazování reklamy, která vás pravděpodobně bude zajímat na základě vašich zvyků při procházení. Tyto soubory cookie, jsou požadovány námi/nebo poskytovateli reklam, mohou kombinovat informace shromážděné z našich webových stránek s dalšími informacemi, které nezávisle shromáždily z jiných webových stránek, týkající se činností vašeho internetového prohlížeče v rámci jejich reklamní sítě webových stránek. Pokud se rozhodnete tyto soubory cookies pro cílení nebo reklamu odstranit nebo deaktivovat, budou se vám reklamy stále zobrazovat, ale nemusí pro vás být nadále personalizované a relevantní.